Proje Maliyet Kavramı ve Maliyet Hesaplama Yöntemi

Temel olarak, proje maliyeti Proje için üretilmek üzere tasarlanan Ürünler 'i elde etmek için yapılan tüm proje ile ilgili gider ve gelirlerin toplamıdır.

Bu harcamaların proje maliyeti üzerinde bir yükselme (+) etkisi vardır ve tüketilen öğeleri, harcanan iş gücünü vb. içerirler.

Ayrıca, gelirlerin proje maliyeti üzerinde bir indirgeme (-) etkisi vardır ve yan ürünler vb. gibi satılan öğeleri içerir.


Minerva'da, proje maliyetinin belirlenmesi için aşağıdaki 6 maddede tanımlanan gider ve gelirler hesaplanır.

Önemli Not : Bu gider ve gelirleri proje maliyet hesaplamasına eklemek için, proje, bu maliyetlerin gerçekleştiği her belge satırının "Proje" sekmesi altında seçilmelidir.

1 - Proje İş Emri Kapanışı sonucunda oluşturulan Mal Çıkış Fişleri ile tüketilen kalemler, proje maliyeti üzerinde yükselme etkisi olan harcamalardır.

Not : Mal Transferleri sonucunda otomatik olarak oluşturulan mal çıkış fişleri, ( Depolama lokasyonları arası transfer ve Depo lokasyonları arası transfer ) önceden tanımlanmış lokasyonlar arasında fiziki hareket sağladıkları için, öğelerin tüketimini değil, proje maliyet hesaplamasına dahil değildir.


Hesaplama :

Tüketilen kalemlerin maliyet hesaplamasında Proje İş Emirleri 'nde tanımlanan Gerçek Miktarlar kullanılmaktadır.

Tüketim maliyetleri, bu gerçek miktarları birim maliyet ile çarparak hesaplanır.

  • Fatura satın alarak sınırlı kalemlerde birim maliyet tayini : Sistem, bu tüketilen öğelerin "Birim Maliyeti" ni öncelikle satın alma faturasındaki maliyeti kontrol ederek belirlemeye çalışır.

    Bir maliyet bulunursa, "Birim Maliyet" olarak kullanılacaktır. Maliyetin bulunamaması durumunda, maliyet, malların alındığı Satınalma Fatura Satırı 'ndan alınacaktır.

  • Eldeki Ürünler İçin Birim Maliyet Tayini : Sistem, bu tüketilen kalemlerin "Birim Maliyeti" ni belirlemeye çalışır, öncelikle ilgili fişin tarihindeki envanter maliyetinin ilgili dönem için Periyodik Maliyet Muhasebesi Operasyonları çalıştırılarak hesaplanıp hesaplanmadığını kontrol ederek çalışır.

    Bir maliyet bulunursa, "Birim Maliyet" olarak kullanılacaktır. Maliyet bulunamamışsa, maliyet ürün ana kartında bulunan Maliyet Analizi 'nden alınacaktır.

  • Örneğin; Envanterinizde 4 Adet bulunmuş ve 6 Adet proje için satın alınmış 10 Adet A maddesi tükettiniz. Bu durumda, sistem yukarıda açıklanan birim maliyet belirleme kurallarına uygun olarak ayrı ayrı 6 Adet ve 4 Adet birim maliyetini hesaplayacaktır.

    Not : Sistem tarafından bulunan "Birim Maliyet" i elde etmek için, lütfen Periyodik Maliyet Muhasebesi Operasyonları 'nın yürütülmesi, kalemler için Maliyet Analizi 'nin belirlenmesi gibi önkoşulları yerine getirmeyi unutmayın.

Proje 'nin "Maliyet" sekmesi -> "Tüketimler" sekmesi altında Tüketilen Öğelerin Hesaplanan Maliyeti 'ni görüntüleyebilirsiniz.


2 - Proje ile ilgili herhangi bir Satış Faturası, Proje İş Emri Kapanışı sonucunda oluşturulan Mal Giriş Fişleri vasıtasıyla sisteme girilen çıktı kalemleri ( Yan Ürünler ) için düzenlenmişse, bu yan ürünler, proje maliyeti üzerinde bir azaltıcı etkisi olan gelirlerdir.

Not : Mal Transferleri sonucunda otomatik olarak yaratılan mal giriş fişleri ( Depolama Lokasyonları Arası Transfer ve Depo Lokasyonları Arası Transfer ) sadece malların girilmesi yerine önceden tanımlanmış yerler arasında fiziksel bir hareket sağladıkları için proje maliyet hesaplamasına dahil edilmezler.

"Maliyet" sekmesi altında Yan Ürünler -> Proje sekmesinde "Yan Ürün". Bu yan ürünler için bir satış faturası verilmemişse, "Yan ürünler" sekmesinin altında "Birim gelir" ve "Toplam gelir" sıfır olarak görüntüleneceğini unutmayın.


Hesaplama :

Yan ürünler için bir satış faturası verildiyse, bunların maliyeti hesaplanacaktır.

"Toplam Gelir" fatura tutarı olacaktır. Faturadaki miktar gerçek miktardan daha düşük olsa bile, "Birim Gelir", gerçek yan ürün miktarına bölünen toplam gelir olacaktır.

Bu Örnek için; 1 kg yan ürün için 20 USD fatura verdiyseniz, "Toplam gelir" 10 USD olacak ve gerçek miktar 10 kg olduğu için "Birim gelir" 2 usd olacaktır.

"Maliyet" sekmesi altında Hesaplanan Yan Ürün Maliyeti -> Proje sekmesinde "Yan Ürünler".

3 - Proje İş Emirleri İçin Harcanan İşgücü proje maliyeti üzerinde bir yükselme etkisi olan harcamalardır.

Bir proje iş emrinin yürütülmesi için harcanan işgücünün nasıl tanımlanacağını öğrenmek için lütfen bakınız : Proje iş emri için harcanan işgücünün belirlenmesi.


Hesaplama :

Organizasyon Birimi seçiminize göre, sistem seçilen "İş Saati Türü" için yapılan İş Gücü Maliyeti Tanımı nı alır ve bu işçilik maliyetini tanımlanmış "Gerçek Çalışma Süresi" ile çarpar.

"Maliyet" sekmesi altında Hesaplanan İşçilik Maliyeti -> Proje sekmesinde "Servisler - Hizmetler".


4 - Proje için yapılan faaliyetler için harcanan işgücü, proje maliyeti üzerinde bir yükselme etkisi olan harcamalardır.


Hesaplama :

Proje için bir Aktivite Kaydı 'ndan sonra, sistem Aktivite Sahibi için yapılan İşgücü Maliyet Tanımı 'nı ( veya bu aktivite sahibinin ait olduğu Organizasyon Birimi için yapılan işçilik maliyeti tanımı ) alır ve bu işçilik maliyetini tanımlanmış Aktivite Süresi ile çarpar.

Proje nin "Maliyet" sekmesi -> "Servisler - Hizmetler" sekmesi altında Hesaplanan İşçilik Maliyeti 'ni görüntüleyebilirsiniz.

5 - Satınalma Faturaları oluşturularak satın alınan kalemler, proje maliyeti üzerinde etkisi olan giderlerdir.

Not 1 : Maliyet hesaplamalarında, Satınalma İade Faturaları oluşturarak iade edilen ürünler sistem tarafından satın alınan miktarlardan otomatik olarak düşülür.

Not 2 : Satın alınan miktarların tümü ( veya hiçbiri ) proje iş emrinde kullanılmamışsa, maliyet hesaplamasına eklenecek kalan miktarın miktarını belirleyebilirsiniz. Bkz. : Proje Maliyet Hesaplamasına Dahil Edilecek Satınalma Faturalarındaki Madde Miktarlarının Belirlenmesi.


Hesaplama :

Maliyet hesaplamasında normalde "Kapalı Miktarlar" kullanılır. Kapalı miktarlar Proje İş Emri Kapanışı tarafından tüketilen miktarı ifade eder.

Sistem, bu tüketilen kalemlerin "Birim Maliyeti" ni esas olarak satınalma faturasındaki maliyeti kontrol ederek belirlemeye çalışır.

Bir maliyet bulunduğunda, "Birim Maliyet" olarak kullanılacaktır. Maliyetin bulunamaması durumunda maliyet, malların alındığı Satınalma Fatura Satırı 'ndan alınacaktır.

Satın alınan kalemlerin maliyeti, bu gerçek miktarları birim maliyet ile çarparak hesaplanır.

Satınalma faturaları için bu ilk maliyet, "Maliyet" sekmesi -> "Maliyet Hesaplamaları" sekmesi altında sıfır olarak gösterilir, çünkü bu maliyet ilgili Mal Sorunu Fişi maliyeti olarak gösterilir.

Bu ilk hesaplamadan sonra, eğer bir miktar düzenlemesi yaparsanız - Not 2'de belirtildiği gibi - yeni girilen miktarın maliyeti, yukarıda açıklandığı şekilde hesaplanır ve yalnızca bu yeni fatura, bu satınalma faturası için gösterilir ( kapalı miktar ile yapılan hesaplama, ilgili mal sorun fişi için dikkate alınmıştır ).

Bu yeni miktar yazıldıktan sonra, sistem otomatik olarak kaydedecek ve proje maliyetini; yani, ürünlerin maliyetini, güncelleyecektir.

6 - Satış Faturaları oluşturarak satılan ürünler, proje maliyeti üzerinde indirgeyici etkiye sahip gelirlerdir.

Not 1 : Maliyet hesaplamalarında, Satış İade Belgeleri oluşturarak iade edilen ürünler, sistem tarafından satılan miktarlardan otomatik olarak düşülmüştür.

Not 2 : Proje iş emrinde çıktı ( yan ürün ) olarak tanımlanmamış bir öğeyi sattıysanız, maliyet hesaplamasına eklenecek fatura miktarının miktarını belirleyebilirsiniz. Bkz. : Proje Maliyet Hesaplamasına Dahil Edilecek Satış Faturalarındaki Madde Miktarlarının Belirlenmesi.


Hesaplama :

Maliyet hesaplamasında, "Maliyet Hesaplamasında Dahil Edilen Miktarlar" sütununa yazdığınız miktar kullanılır.

Sistem, bu satılan ürünlerin "Birim Maliyet" ini öncelikle satılan malların maliyetini kontrol ederek belirlemeye çalışır ( SMM ).

Bir maliyet bulunursa, "Birim Maliyet" olarak kullanılacaktır. Maliyet bulunamazsa, maliyet kalemlerin aşıldığı Satış Fatura Satırı üzerinden alınır.

Satılan ürünlerin maliyeti, bu yazılan miktarları birim maliyetlerle çarparak hesaplanır.

Satış faturaları için bu maliyetlendirme "Maliyet" sekmesi -> "Maliyet Hesaplamaları" sekmesi altında görüntülenir.

Bu yeni miktar yazıldıktan sonra, sistem otomatik olarak kaydeder ve proje maliyetini, yani; ürünlerin maliyetini günceller.

Ürün Maliyet Hesaplaması

Minerva'da, sistem sadece Proje Çıkışı Ürünleri olarak tanımlanan ürünlerin maliyetini hesaplar.

Tüm ( + ) ve ( - ) maliyetler - yukarıdaki bölümlerde açıklanmıştır - tüm proje tarafından yapılan toplanmıştır.

Daha sonra, proje için hesaplanan bu toplam maliyet bu ürünler arasında bölünür.

Proje 'nin "Ürünler" sekmesi -> "Maliyet" sekmesi altında Hesaplanan Ürün Maliyeti 'ni görüntüleyebilirsiniz.

Birim Maliyet Hesaplaması

Bu toplam proje maliyetini yaklaşan proje ürünleri arasında bölebilmek için öncelikle birim maliyet hesaplanmalıdır.

Bunun için, bu genel proje maliyeti, Proje Çıkışı Ürünleri olarak tanımlanan tüm ürünlerin "Planlanan Miktarlar" toplamına bölünür.

Bu planlanan miktarların nasıl hesaplandığını öğrenmek için lütfen Örnek - 1 'e bakınız.

Birim Maliyet Hesaplamasında Maliyet Faktörünün Kullanımı

Proje Çıkışı Ürünleri tanımlarken, birim maliyet hesaplamasına dahil edilecek miktarları ayarlamak için "1" dışındaki Maliyet Faktörü 'nü geçtiyseniz, maliyet faktörleri arasındaki orana göre Planlanan Miktarlar yeniden hesaplanır, daha sonra özetlenir ve son olarak genel proje maliyeti bu toplamla bölünür.

Bu planlanan miktarların maliyet faktörlerine göre nasıl yeniden hesaplandığını öğrenmek için lütfen Örnek - 2 'ye bakınız.

Toplam Maliyeti Hesaplama

Her ürün için, hesaplanan Birim Maliyet 'i, ilgili Proje İş Emri 'nin "Girdiler - Çıktılar" sekmesi altında tanımlanan Gerçek Miktar ile çarpılır ve bu ürünün toplam maliyetini hesaplar.

Bilgi Talebi