Proje Maliyet Kavramı ve Maliyet Hesaplama Yöntemi
Temel olarak, proje maliyeti Proje için üretilmek üzere tasarlanan Ürünler 'i elde etmek için yapılan tüm proje ile ilgili gider ve gelirlerin toplamıdır.
Bu harcamaların proje maliyeti üzerinde bir yükselme (+) etkisi vardır ve tüketilen öğeleri, harcanan iş gücünü vb. içerirler.
Ayrıca, gelirlerin proje maliyeti üzerinde bir indirgeme (-) etkisi vardır ve yan ürünler vb. gibi satılan öğeleri içerir.
Minerva'da, proje maliyetinin belirlenmesi için aşağıdaki 6 maddede tanımlanan gider ve gelirler hesaplanır.
Önemli Not : Bu gider ve gelirleri proje maliyet hesaplamasına eklemek için, proje, bu maliyetlerin gerçekleştiği her belge satırının "Proje" sekmesi altında seçilmelidir.
Tüketim maliyetleri, bu gerçek miktarları birim maliyet ile çarparak hesaplanır.
Fatura satın alarak sınırlı kalemlerde birim maliyet tayini : Sistem, bu tüketilen öğelerin "Birim Maliyeti" ni öncelikle satın alma faturasındaki maliyeti kontrol ederek belirlemeye çalışır.
Bir maliyet bulunursa, "Birim Maliyet" olarak kullanılacaktır. Maliyetin bulunamaması durumunda, maliyet, malların alındığı Satınalma Fatura Satırı 'ndan alınacaktır.
Eldeki Ürünler İçin Birim Maliyet Tayini : Sistem, bu tüketilen kalemlerin "Birim Maliyeti" ni belirlemeye çalışır, öncelikle ilgili fişin tarihindeki envanter maliyetinin ilgili dönem için Periyodik Maliyet Muhasebesi Operasyonları çalıştırılarak hesaplanıp hesaplanmadığını kontrol ederek çalışır.
Bir maliyet bulunursa, "Birim Maliyet" olarak kullanılacaktır. Maliyet bulunamamışsa, maliyet ürün ana kartında bulunan Maliyet Analizi 'nden alınacaktır.
Örneğin; Envanterinizde 4 Adet bulunmuş ve 6 Adet proje için satın alınmış 10 Adet A maddesi tükettiniz. Bu durumda, sistem yukarıda açıklanan birim maliyet belirleme kurallarına uygun olarak ayrı ayrı 6 Adet ve 4 Adet birim maliyetini hesaplayacaktır.
2 - Proje ile ilgili herhangi bir Satış Faturası, Proje İş Emri Kapanışı sonucunda oluşturulan Mal Giriş Fişleri vasıtasıyla sisteme girilen çıktı kalemleri ( Yan Ürünler ) için düzenlenmişse, bu yan ürünler, proje maliyeti üzerinde bir azaltıcı etkisi olan gelirlerdir.
"Maliyet" sekmesi altında Yan Ürünler -> Proje sekmesinde "Yan Ürün". Bu yan ürünler için bir satış faturası verilmemişse, "Yan ürünler" sekmesinin altında "Birim gelir" ve "Toplam gelir" sıfır olarak görüntüleneceğini unutmayın.
Hesaplama :
Yan ürünler için bir satış faturası verildiyse, bunların maliyeti hesaplanacaktır.
"Toplam Gelir" fatura tutarı olacaktır. Faturadaki miktar gerçek miktardan daha düşük olsa bile, "Birim Gelir", gerçek yan ürün miktarına bölünen toplam gelir olacaktır.
Bu Örnek için; 1 kg yan ürün için 20 USD fatura verdiyseniz, "Toplam gelir" 10 USD olacak ve gerçek miktar 10 kg olduğu için "Birim gelir" 2 usd olacaktır.
5 - Satınalma Faturaları oluşturularak satın alınan kalemler, proje maliyeti üzerinde etkisi olan giderlerdir.
Not 1 : Maliyet hesaplamalarında, Satınalma İade Faturaları oluşturarak iade edilen ürünler sistem tarafından satın alınan miktarlardan otomatik olarak düşülür.
Maliyet hesaplamasında normalde "Kapalı Miktarlar" kullanılır. Kapalı miktarlar Proje İş Emri Kapanışı tarafından tüketilen miktarı ifade eder.
Sistem, bu tüketilen kalemlerin "Birim Maliyeti" ni esas olarak satınalma faturasındaki maliyeti kontrol ederek belirlemeye çalışır.
Bir maliyet bulunduğunda, "Birim Maliyet" olarak kullanılacaktır. Maliyetin bulunamaması durumunda maliyet, malların alındığı Satınalma Fatura Satırı 'ndan alınacaktır.
Satın alınan kalemlerin maliyeti, bu gerçek miktarları birim maliyet ile çarparak hesaplanır.
Satınalma faturaları için bu ilk maliyet, "Maliyet" sekmesi -> "Maliyet Hesaplamaları" sekmesi altında sıfır olarak gösterilir, çünkü bu maliyet ilgili Mal Sorunu Fişi maliyeti olarak gösterilir.
Bu ilk hesaplamadan sonra, eğer bir miktar düzenlemesi yaparsanız - Not 2'de belirtildiği gibi - yeni girilen miktarın maliyeti, yukarıda açıklandığı şekilde hesaplanır ve yalnızca bu yeni fatura, bu satınalma faturası için gösterilir ( kapalı miktar ile yapılan hesaplama, ilgili mal sorun fişi için dikkate alınmıştır ).
Bu yeni miktar yazıldıktan sonra, sistem otomatik olarak kaydedecek ve proje maliyetini; yani, ürünlerin maliyetini, güncelleyecektir.
6 - Satış Faturaları oluşturarak satılan ürünler, proje maliyeti üzerinde indirgeyici etkiye sahip gelirlerdir.
Not 1 : Maliyet hesaplamalarında, Satış İade Belgeleri oluşturarak iade edilen ürünler, sistem tarafından satılan miktarlardan otomatik olarak düşülmüştür.
Bu toplam proje maliyetini yaklaşan proje ürünleri arasında bölebilmek için öncelikle birim maliyet hesaplanmalıdır.
Bunun için, bu genel proje maliyeti, Proje Çıkışı Ürünleri olarak tanımlanan tüm ürünlerin "Planlanan Miktarlar" toplamına bölünür.
Bu planlanan miktarların nasıl hesaplandığını öğrenmek için lütfen Örnek - 1 'e bakınız.
Birim Maliyet Hesaplamasında Maliyet Faktörünün Kullanımı
Proje Çıkışı Ürünleri tanımlarken, birim maliyet hesaplamasına dahil edilecek miktarları ayarlamak için "1" dışındaki Maliyet Faktörü 'nü geçtiyseniz, maliyet faktörleri arasındaki orana göre Planlanan Miktarlar yeniden hesaplanır, daha sonra özetlenir ve son olarak genel proje maliyeti bu toplamla bölünür.
Bu planlanan miktarların maliyet faktörlerine göre nasıl yeniden hesaplandığını öğrenmek için lütfen Örnek - 2 'ye bakınız.
Toplam Maliyeti Hesaplama
Her ürün için, hesaplanan Birim Maliyet 'i, ilgili Proje İş Emri 'nin "Girdiler - Çıktılar" sekmesi altında tanımlanan Gerçek Miktar ile çarpılır ve bu ürünün toplam maliyetini hesaplar.