Farklı koşullar altında Kalite kelimesine farklı anlamlar eklenebilir. Kalite kelimesi sadece üretilen ürünün kalitesi anlamına gelmez. Sürecin kalitesine ( yani, erkekler, malzeme, makineler ) ve hatta yönetimin kalitesine işaret edebilir. Müşterinin gereksinimini yerine getirme derecesi olarak, Ürünün Kalitesi olarak adlandırıldığı veya üretilen ürünün kalitesinin tanımlandığı yer. Mutlak değil, ancak bazı standartlarla karşılaştırarak değerlendirilir veya gerçekleştirilir.
Genellikle tasarım, boyut, malzeme, kimyasal bileşim, mekanik işleyen işçilik, bitiş ve diğer özellikler gibi bazı özelliklerle belirlenir. Nihai analizde, ürünler için Kalite standartları müşteri tarafından belirlenir.
Örnek : Şeker kamışı çıkarma makinesinde kullanılan dişli aynı olmayan malzeme ve iyi bir bitişe sahip olmayan, meyve suyu çıkarma makinesinde istenilen bir şekilde çalışması durumunda, bir dişin el stoğunda kullanılan dişlinin toleransı ve doğruluğu iyi kalitede kabul edilebilir.
Kalite, müşteri şartnamesine uygun olarak bir ürünün tasarımı ile başlar, ayrıca belirlenen ölçüm standartlarını, uygun malzemenin kullanımını, uygun üretim sürecinin seçilmesini ve ürünü üretmek için gerekli takımları, gerekli üretim operasyonlarının performansını ve imalat operasyonlarını kontrol etmek için ürünün muayenesini ve spesifikasyonlarla performansı kontrol etmek için ürünün muayenesini içerir. Kalite özellikleri aşağıdaki gibi sınıflandırılabilir :
Tasarım kalitesi
Spesifikasyonlara uygunluk kalitesi
Performans kalitesi.
Kontrol
Standartların oluşturulduğu ve standartlarla karşılandığı sürece kontrol denir. Bu süreç, faaliyet performansımızı gözlemlemekten, performansı bir standartla karşılaştırmaktan ve ardından gözlemlenen performansın standartlardan önemli ölçüde farklı olması durumunda harekete geçmekten ibarettir.
Denetim işlemi, aşağıdaki gibi evrensel bir adım dizisini içerir :
Kontrol konusunu seçin.
Bir ölçü birimi seçin.
Standart bir değer ayarlayın, yani kalite özelliklerini belirtin.
Ölçebilen bir algılama cihazı seçin.
Gerçek performansı ölçün.
Gerçek ve standart arasındaki farkı yorumlayın.
Farklılık varsa, harekete geçin.
Kalite Kontrol
Kalite kontrolü, tek tip kabul edilebilir kalitede ürünün üretildiği Endüstriyel Yönetim tekniği olarak tanımlanabilir.
Kaliteyi Etkileyen Faktörler
Adam, Malzeme ve Makineler
Üretim şartları
Alım talebi üzerine pazar araştırması
Yatırım yapabilme becerisine sahip para
Kalite seviyesi için yönetim politikası
Üretim yöntemleri ve ürün tasarımı
Paketleme ve taşıma
Satış sonrası servis
Kalite Kontrolün Amaçları
Müşterinin kolayca kabul edebileceği bir ürünün Kalite standardı hakkında karar vermek.
Üretim sırasındaki değişimi kontrol etmek için.
Kalitesiz ürünlerin müşteriye ulaşmasını önlemek.
İstatistiksel Kalite Kontrol (SQC)
Bir Kalite Kontrol sistemi, her bir ürünün kalitesinin belirtilen kalite standardına uygun olup olmadığına karar vermek için muayene, test ve analiz yapar. Kaliteyi kontrol etmek veya kalite kontrol problemini çözmek için istatistiksel teknikler kullanıldığında “İstatistiksel Kalite Kontrol” denir. SQC incelemeyi daha güvenilir ve aynı zamanda daha az maliyetli hale getirir. Giden ürünlerin kalite seviyelerini kontrol eder.
SQC, şartname, üretim veya inceleme işlevi ile ilgili etkileyebilecek bir araç kiti olarak görülmelidir.
Başarılı bir SQC programının aşağıdaki sonuçları vermesi beklenir :
Kalitenin iyileştirilmesi.
Hurda ve yeniden işleme işlemlerinin azaltılması.
İnsan ve makinelerin verimli kullanımı.
Malzeme kullanımında ekonomi.
Üretim şişesi bağlantılarını çıkarma.
Azalan denetim maliyetleri.
Maliyet / birimde azalma.
Toleransın bilimsel değerlendirmesi.
Kalitenin ve üretimin bilimsel değerlendirmesi.
Her seviyede Kalite bilinci.
Müşteri şikayetlerinde azalma.
SQC Araçları
SQC'nin temel araçları aşağıdaki gibidir :
Frekans dağılımı.
Ölçüm ve nitelik verileri için kontrol grafikleri.